Gamification op de basisschool

22 februari 2015
Auteur: Maarten Stevens

Ik kan me geen plek verzinnen waar ze gamification zo goed inzetten als in groep 1-4 van de basisschool. De meesters en juffen kunnen de kinderen alles laten doen wat ze willen voor slechts een stickertje op hun hand. Ze hebben helpende handjes die trouw hun werk doen en de juf assisteren en elke week is er een KEI van de week. Een leerling die extra goed zijn best heeft gedaan en als symbool daarvan een kei op zijn of haar tafel heeft liggen.

Met plezier zie ik hoe mijn kinderen (van 7 en 9 jaar) naar school gaan. Maar bij mijn dochter van 9 merk ik dat die blijdschap steeds meer plaats maakt voor sleur. Zou dat te maken hebben met het feit dat in de hogere groepen gamification op de basisschool steeds minder aanwezig is?

Leesbingo

leesbingo2Afgelopen week kwam mijn jongste dochter opgetogen thuis. Ze moest een aantal opdrachten doen en ze kon niet wachten om te beginnen. Ze gaf me een blad met daarop een Lees Bingo. Op het blad stonden 20 manieren waarop ze 15 minuten moest lezen. Lezen is nou niet echt haar favoriete bezigheid maar nu kon ze niet wachten om te beginnen. Ze twijfelde tussen lezen met een snoepje in je mond en lezen met je benen omhoog. Beide leken haar heel leuk om te doen.
Het werd lezen met een snoepje in haar mond al was dat snoepje snel verdwenen. De dag erna volgden de benen omhoog en daarna las ze onder de keukentafel.

Ik werd weer positief verrast door deze aanpak. Simpel maart effectief. Het doel ik kinderen meer laten lezen en door deze opdracht was lezen ineens leuk geworden! Een prachtig voorbeeld van gamification op de basisschool

Leefwereld

Ik zie gamification steeds minder toegepast worden in de bovenbouw van de basisschool. Het plezier maakt plaats voor stampwerk met topo en druk van CITO toetsen. Is er dan geen ruimte voor gamification op de basisschool als het gaat om de bovenbouw?
De leefwereld van het kind is natuurlijk aan verandering onderhevig. Iets was ze in groep 2 nog met verbazing ontdekken is in groep 7 saai. Kinderen hebben meer zicht op de wereld en de verrassing is er wellicht wat van af. Dat betekend in mijn ogen niet dat gamification niet meer werkt, nee het geeft aan dat je andere types gamification moet gaat inzetten. Ontdekken en exploreren is iets wat er nog steeds zit. Hoe werkt een windmolen? Waar komt brood vandaan? Vragen die nieuwsgierigheid oproepen. Veel scholen die met meervoudige intelligentie werken geven ook ruimte aan verschillende invalshoeken die kinderen kunnen nemen. Ik denk dat dit type interventies bijdragen aan het met plezier leren.

En dan hebben we het nog niet eens over het voorgezet onderwijs en bijvoorbeeld het MBO. Als er één plek is waar leerlingen afhaken in het onderwijs dan is het wel het MBO. Zou dat te maken hebben met het gebrek aan gamification, het gebrek aan plezier?

Maarten Stevens