De kracht van VR Games

24 oktober 2018
Auteur: Maarten Stevens

De laatste tijd is virtual reality (VR) erg populair. Maar waarom is dat eigenlijk? Is het gewoon omdat dit het allerlaatste technische snufje is en dat na verloop van tijd dit ook weer overwaait? Of is er iets aan VR games dat maakt dat ze echt toegevoegde waarde hebben boven de andere middelen? In dit blog gaan we op deze vraag in. Spoiler alert, VR games hebben een grote meerwaarde. Maar wel onder de juiste omstandigheden.

VR games beklijven beter

Virtual reality geeft je het beeld dat je ergens anders bent. Je ziet je echte omgeving niet meer want de bril laat je een totaal andere omgeving zien. Dit is een groot voordeel in de beleving van de speler want de speler krijgt het idee dat het onderdeel is van de ervaring. Als je kijkt naar een filmpje van een vrouw die op een koord balanceert boven een afgrond denken de meeste mensen: dat is spannend voor die vrouw. Ze zien namelijk de vrouw en ze zien dat ze zelf achter een laptop zitten dus er is voldoende scheiding tussen mijzelf en haar. Maar in virtual reality zie je de laptop niet meer, je ziet (meestal) de vrouw ook niet meer. Je kijkt niet naar een koorddanseres, nee, jij danst op het koord! Vandaar ook dat angst exposure gebruik maakt van VR. Al weet je ergens in je hoofd dat je gewoon in een kamertje zit, je lijf reageert alsof je op grote hoogte bent. Die ervaring gekoppeld aan de heftigheid van de emotie maakt dat je het beter onthoud. Want zeg nu zelf: Waarvan herinner jij je meer: je eigen vakantie of de verhalen die je vriend vertelde over zijn vakantie? Precies!
Dat maakt dat VR games zo geschikt zijn om mensen te trainen. De training beklijft beter.

VR games voor training

Mensen gebruiken virtual reality vaak als gadget, de wow factor waardoor mensen zeggen: dat is tof. Maar eigenlijk is dat maar een klein deel van de mogelijkheid van virtual reality. Als de ervaring zoveel beter beklijft bij VR games dan bij gewone games is het een goed middel om trainingen met VR te doen. Je wil immers dat de mensen die training zo veel mogelijk onthouden. En met VR onthouden ze nu eenmaal meer omdat het echt hun ervaring is. Dat ligt vaak wel 30% hoger dan bij een instructie film en wel 60% hoger bij tekst als een foldertje of een boek. Daarom zie je dat virtual reality ook steeds vaker zijn intrede doet bij E-learning.

VR is echt niet voor alles geschikt

Wie nu denkt dat VR games de oplossing voor alles zijn die komt van een koude kermis thuis. VR heeft zijn voordeel maar elk voordeel heb zijn nadeel zo zei ooit iemand. Groot nadeel van VR zijn de logistiek en de kosten. Waar je een gewone game op een website zet en ineens 1.000 mensen kunnen spelen zul je bij VR games VR sets moeten aanschaffen. Dat kost vaak tussen de 1.500 en de 3.000 euro. Dus als je 10 mensen tegelijk wil laten oefenen ben je 30.000 euro extra kwijt ten aanzien van een game op een website. Logistiek moet je dus meer regelen want de sets zijn op een locatie. Ga je ergens anders spelen, bv omdat je op een andere vestiging wil trainen, dan moet je alles verhuizen.

Daarnaast is het andere voordeel: het afgesloten zijn van je huidige omgeving, ook het nadeel. Je zal niet de eerste zijn die uit balans raakt en valt, of die iemand per ongeluk slaat die te dichtbij staat. Virtual Reality sluit je af van de realiteit en creëert een nieuwe realiteit. Als je doel is dat mensen in contact blijven, bv samenwerken of sociale vaardigheden dan is dat virtueel ineens veel lastiger. Aan de andere kant, lopen is lastig in VR games dus het beperkt je gameplay. En je doelgroep moet tegen een stootje kunnen als het virtual reality staande speelt. Dus revalidatie training voor ouderen met virtual reality is lijkt me juist een recept om veel ongelukken te krijgen.

Conclusie:

VR games zijn uitermate geschikt voor training waarbij je wil dat de beleving de training versterkt en de speler zo veel mogelijk onthoud. Het is minder geschikt voor doelstellingen waarbij sociale interactie nodig is en je veel moet bewegen.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van VR games?
Neem gerust contact met ons op.

Maarten Stevens