Gamification tips: Zo verander je gedrag!

1 april 2019
Auteur: Maarten Stevens

Als je gedrag wil sturen hoef je daar vaak niet eens een hele game voor te ontwikkelen, kleine gamification tips kunnen al hele grote gevolgen hebben. Zo was er een bedrijf wat op een centraal bord het verbruik van de lease auto’s van het personeel registreerde. Door dit centraal inzichtelijk te maken gingen de werknemers zuiniger rijden. Een investering van 10 minuten per week leverde ineens duizenden euro’s per jaar op.
In het algemeen is het belangrijk om te kijken naar je doel. Wat wil je bereiken? Bij de doel passen bepaalde middelen wel, anderen weer niet. Kies een middel dat bij het doel en de doelgroep past. Accountmanagers met een sticker op je hand belonen zal wellicht niet voldoende invloed hebben…
Hieronder krijg je vijf gamification tips die je in gedachten kan houden als je gedrag van anderen wil sturen.

1 Beloon de speler

Het linkt zo simpel, maar vaak vergeten mensen het. “Geef hier je score door met je naam en email adres…” Waarom!? Wat schiet ik daar mee op?
Van Burrhus Skinner hebben we geleert dat een beloning er voor zorgt dat we een actie vaker ondernemen. Maak de beloning dus duidelijk en voorspelbaar. ‘Win een prijs’ is te vaag en motiveert in de meeste gevallen niet. De beloning hoeft trouwens niet per se een fysiek cadeau of iets te zijn. Het kan ook aandacht of status zijn. Dat verschilt per doelgroep.
Kies een beloning die de doelgroep motiveert en die passend is voor de prestatie.

2 Verschuif van korte termijn naar lange termijn

Om de actie in gang te zetten is een korte tijd tussen prestatie en beloning een handig middel om de mensen te motiveren. Je wil echt dat men intrinsiek veranderd en niet alleen door extrinsieke belangen. Dit kun je stimuleren door stap voor stap van korte naar lange termijn te gaan. De periode die men zelfstandig moet overbruggen is dan steeds langer en moet men zelf opvangen. Als dat lukt is de persoon aan het veranderen, en dat is wat je wil.

3 Speel de sociale factor

Mensen zetten onderling veel in gang. Zo attenderen elkaar op een actie waardoor meer mensen mee gaan doen. Ze kunnen elkaar ook uitdagen waardoor mensen harder hun best gaan doen. Verder zorgen ze er vaak ook voor dat mensen om hun heen mee blijven doen. Zet deze sociale kracht van mensen dus actief in. Stimuleer dat ze mensen aan kunnen melden of zet ze in teams zodat ze elkaar activeren. Zorg wel dat het steeds haalbaar is. Zorg er wel voor dat dit niet contraproductief is. Als je iets per afdeling inzet en er zijn maar twee mensen gemotiveerd op de afdeling dan zullen ze niet meedoen omdat als afdeling ze niet kunnen presteren. Je verliest dan twee mensen die wel gemotiveerd waren. Door bijvoorbeeld naast een individuele ranglijst een afdelingsranglijst te maken kunnen individuen en groepen mee blijven doen en heb je meer effect van je ingezette gedragsverandering.

4 Maak progressie zichtbaar

Voortgang motiveert, tenminste als je weet dat er voortgang is. Nog beter is het te weten dat jij invloed gehad hebt op de voortgang, dat motiveert extra.
Maak daarom voortgang altijd zichtbaar voor iedereen en houd de voortgang up to date. Elke dag een moment waarin er een nieuwe update is. Dat geeft PR aan je project, even engagement en motiveert weer om door te gaan. Zoals ook bij de andere gamification tips genoemd is: gedrag verander je door herhaling, herhaling en herhaling.

5 Geef een gevoel van urgentie

Waarom zou je iets doen als het volgende week ook nog kan? We hebben het allemaal druk en eigenlijk hebben we het ook wel goed zo, toch?
Nut en tijdsdruk motiveren om nu actie te ondernemen. Geef dus aan welke verandering je wil bereiken. Geef ook aan waarom die verandering nu nodig is.
Maar ook in de gamification is tijd een interessante factor. Als je per dag, week, maand, kwartaal en jaar iets kan doen heb je dus elke dag een reden om actief te zijn. Hoe actiever je bent hoe meer je bezig bent met het veranderen van het gedrag. En dat is precies wat we willen. Gedrag verander je niet in 1x, daar is veel herhaling voor nodig.

Deze gamification tips geven je al een opstapje naar zelf gamification in te zetten. Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om gedrag te veranderen. Wil je daar meer over weten? Neem dan contact met ons op of houd onze website in de gaten!

Maarten Stevens