Serious game met gebarentaal

27 oktober 2017
Auteur: Maarten Stevens

In samenwerking met Stichting Pento ontwikkelen we een serious game met gebarentaal. Kinderen die slechthorens of doof zijn kunnen gebarentaal leren. Maar communicatie gaat natuurlijk tussen twee of meer personen dus niet alleen het kind moet de gebarentaal leren. Ouders, opa en oma, broers en zussen, de oppas, buren, vrienden moeten zich verdiepen in gebarentaal om te communiceren met de kleine. Gebarentaal leren is best een beetje onwennig. Daarom kwamen we op het idee om een serious game met gebarentaal te ontwikkelen. Op deze manier kan men spelenderwijs kennis maken met gebarentaal.

Gebarentaal en mimiek

Gebarentaal gaat veelal om handbewegingen die symbool staan voor een woord. Dit komt erg nauwkeurig. Soms is een hand of vinger een kwartslag draaien genoeg om ineens een andere betekenis te krijgen.
Maar het draai niet alleen om gebarentaal bij de communicatie. De mimiek geeft in veel gevrallen eextra informatie en soms zelf crusiale informatie. Met de miniek geef je bijvoorbeeld aan of iets wel of niet leuk was. Het gebaar blijft het zelfde, het gezicht geeft de doorslag.

Dit betekend voor ons dat we een sensor moeten zoeken en daarnaast code moeten programmeren die zowel het gebaar als de mimiek moet kunnen herkennen. Dat is nogal een uitdaging, maar gelukkig een uitdaging die we met onze programmeurs aankunnen. We hebben natuurlijk al veel ervaring met serious games die gebruik maken van sensoren dus een serious game voor gebarentaal is voor ons geen probleem!

Randvoorwaarden

Zoals altijd gaan we al 8D Games eerst onderzoek doen als we een serious game project starten. Tijdens dit project hebben we verschillende keren zelf ervaren hoe is het is via gebarentaal te communiceren. Dat was enorm leerzaam voor ons want nu maakten we mee wat de eindgebruiker meemaakt. Als sprekend persoon voel je je namelijk ineens onthand als je over moet gaan op gebarentaal.
Wat we al snel merkten is dat niet alleen gebarentaal belangrijk is maar dat er ook belangrijke randvoorwaarden zijn waar je aan moet voldoen. Hoe trek je de aandacht bijvoorbeeld van iemand die je niet hoort en niet naar je kijkt? Roepen heeft geen zin, zwaaien ook niet…
Daarnaast is het bijvoorbeeld niet slim om voor de zon te staan terwijl je gebarentaal doet. De ander kijkt dan tegen de zon in en zal moeite hebben je gebaren en mimiek goed te zien.

Een serious game voor gebarentaal kent dus nogal wat uitdagingen. Maar uitdagingen zijn er om overwonnen te worden. Ook deze serious game voor gebarentaal zal op termijn slechthorende kinderen en hun families helpen om beter met elkaar te communiceren.
Daar doen wij het voor!

Maarten Stevens

Serious game design

12 oktober 2017
Auteur: Maarten Stevens

Veel mensen denken bij design aan hoe iets er grafisch uit ziet. Maar als we het hebben over serious game design bedoelen wij juist een manier van denken en ontwerpen waarbij je een probleem oplost. Want met serious games heb je een doel die je wil bereiken en om dit goed te bereiken heb je dus een goed design nodig wat ook echt je probleem oplost.
In dit blog gaan we wat dieper in op de werkwijze bij ons serious game design tijdens een project.
Lees verder…

Valpreventieweek: game on!

5 oktober 2017
Auteur: Maarten Stevens

Deze week staat in het teken van valpreventie.
valpreventieweekOuder worden betekend dat spiermassa afneemt, het reactievermogen trager gaat worden en we sneller vermoeid raken. Allemaal ingrediënten die er toe leiden dat we sneller vallen.
Vaak is dit het begin van een lang en pijnlijk proces van revalidatie. Sommige ouderen komen na de val niet meer op het oude niveau.
Daarom is deze valpreventieweek van belang om te zorgen dat we actief zorgen dat we gezond ouder worden.Lees verder…

Met gamification op reis naar Zuid Frankrijk

11 september 2017
Auteur: Maarten Stevens

De afgelopen zomer ging ik met mijn gezin naar Zuid Frankrijk op vakantie. 1300 kilometer rijden waar we ongeveer 13 uur over gedaan hebben. Samen met mijn vrouw reden we om en om terwijl de kinderen op de achterbank zich vermaakten.
Maar hoe houd je dat vol 13 uur achter elkaar in een auto? Met gamification op reis naar Zuid Frankrijk werd het een stuk dragelijker.Lees verder…

8D Games: Grootse plannen, gave serious games

1 september 2017
Auteur: Maarten Stevens

De vakantie is inmiddels bijna voorbij. Bij 8D Games hebben we echter niet stil gezeten. We hebben namelijk grootse plannen en gave serious games die gemaakt moeten worden. Er zijn namelijk nog zo veel gebieden waarin een gave serious game het verschil kan maken.
Als 8D Games zijn we daarom druk bezig met het inzetten van gametechnieken voor de gezondheidszorg, onderwijs, toerisme en trainingen.
Hieronder een overzicht van een aantal projecten waar we komende periode mee aan de slag gaan.Lees verder…

Location based game voor Leeuwarden Cultuerele Hoofdstad 2018

27 juni 2017
Auteur: Maarten Stevens

De tijd dat je games alleen thuis speelt achter een computer met grote monitor zijn al lang vervlogen. Door de komst van de smartphone met GPS en gyroscoop is de wereld onze speeltuin geworden. Niet alleen kunnen we nu overal ter wereld onze spelletjes spelen. We kunnen zelf de wereld in onze games betrekken als onderdeel van het spel. Dat noemen we een location based game. Dit bied oneindige mogelijkheden voor onder andere toerisme en cultuur.Lees verder…

Start Himmelwike & Himmel Heroes

23 maart 2017
Auteur: Maarten Stevens

Vandaag was de aftrap van de HimmelWike. Een week in Friesland waarbij er extra aandacht is voor het opruimen van afval en het schoonhouden van onze buurt. Omrin, de afval verwerker van Friesland, organiseert deze week elk jaar maar dit jaar wilden ze nog meer aandacht voor het veranderen van het gedrag van jongeren. In samenwerking met Omrin en met ondersteuning van de gemeente Leeuwarden ontwikkelden wij de serious game Himmel Heroes.Lees verder…

Serious games maken met de doelgroep

15 maart 2017
Auteur: Maarten Stevens

Serious games, de naam zegt het al, is een combinatie van twee werelden. De game wereld ontmoet een doelgroep in de zorg, het onderwijs of bijvoorbeeld het bedrijfsleven. In veel gevallen zijn beide werelden niet echt bekend met de leefwereld van de andere. Hierdoor lopen ook een groot deel van de serious game projecten vast. Gamebedrijven willen een gave game maken maar verliezen de doelstelling van de opdrachtgever uit het oog. Of opdrachtgevers spelen de “ik betaal dus bepaal” kaart en verminken de game tot een onprettige en onwerkbare game.

Participatieladder

Er zijn verschillende vormen van samenwerken. Zo kan een gamebedrijf de klant aanhoren en daarna aan de slag gaan en zes maanden later een eindproduct presenteren. Of een opdrachtgever kan een gamebedrijf aan banden leggen en steeds instrueren wat ze wel en niet moeten doen. In beide gevallen weet je zeker dat je niet een goede serious game krijgt.Lees verder…