Samenwerkingsspel met de Gemeente Groningen

23 april 2018
Auteur: Evalien Wiersma

Raketten bij een gemeente? Ja echt! In 2021 gaat de Omgevingswet in werking. Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. De gemeente Groningen wil dat processen rondom aanvragen binnen de nieuwe omgevingswet sneller verlopen en beleidsmakers meer met de aanvragers meedenken. De gemeente Groningen nam daarom contact op met 8D Games voor een game die de communicatie tussen verschillende afdelingen bevordert. Lees verder en ontdek hoe afdelingsoverstijgend werken wordt gestimuleerd door een samenwerkingsspel over raketten! 

Lees verder…

Teamontwikkeling bevorderen

3 april 2018
Auteur: Evalien Wiersma

Zoals in ons eerdere blog is verteld, gebruiken wij sinds anderhalf jaar de Belbintest om ons team te analyseren. Hierdoor kunnen we ieder keer weer de teamontwikkeling bevorderen. Niet alleen krijgen wij een overzicht over de wensen en behoeftes van onze medewerkers, het geeft ons ook een kans om de samenwerking te verbeteren door bepaalde maatregelen te nemen. Lees verder voor een uitgebreide uitleg over hoe Belbin bij 8D Games in zijn werk gaat en hoe wij de resultaten toepassen in onze dagelijkse bezigheden.

Lees verder…

Een evenwichtige teamsamenstelling met Belbin

3 april 2018
Auteur: Evalien Wiersma

Bij 8D Games hechten we waarde aan de manier waarop we samenwerken met elkaar en met opdrachtgevers. We besteden daarom zorg en tijd aan het onderzoeken van vragen zoals: “Hoe zorgen we ervoor dat iemand zijn of haar potentie bereikt?”, “Hoe zorgen we ervoor dat we samen, als één geheel, efficiënt werken?” en “Hoe komt de expertise van elk teamlid goed tot zijn recht in de samenwerking? “. Vorig jaar hebben we een supertool gevonden om dit soort vragen op objectieve basis te beantwoorden. Lees verder en ontdek welke tool dit is en hoe je deze inzet om de teamsamenstelling met Belbin in jouw team te bevorderen.

Lees verder…

Serious games in Nederland en Japan

28 maart 2018
Auteur: Maarten Stevens

Games spelen in Japan en Nederland een totaal verschillende rol als gevolg van culturele verschillen. De Dutch Game Association organiseerde in samenwerking met de RVO een bijeenkomst waar gesproken werd over de kansen in de Nederlandse en de Japanse gameindustrie. Vanuit Japan was er een delegatie, o.a. van de ambassade, die aangevoerd werd door game developer Makoto Goto. Vanuit Nederland spraken onder meer Horst Streck namens de DGA en Maarten Stevens namens ontwikkelaars van serious games in Nederland. De conclusie was: onze oplossingen gaan verder dan ons land alleen!
Lees verder…

Drie digitale trends die de zorg nog beter maken

24 januari 2018
Auteur: Maarten Stevens

Van 20 januari tot 26 januari staat de digitalisering van de zorg centraal tijdens de E-healthweek. Veel zorgverleners maakten al kennis met digitale toepassingen op de werkplek. E-Health is dan ook niet meer weg te denken. De komende jaren heeft een aantal digitale trends invloed op de E-health in Nederland. Drie trends vallen bijzonder op!Lees verder…

Serious games in de zorg: zorgenkindje of serieus spel?

11 januari 2018
Auteur: Maarten Stevens

Een game inzetten om gedragsverandering te bewerkstelligen, dat is serious gaming. Toenemende technische mogelijkheden en nieuwe inzichten over gedragsverandering zorgen voor ongekende resultaten. Werken aan lichaamsbeweging, gezonder eten, beter samenwerken, een betere lichaamshouding tijdens het werk, allemaal voorbeelden van doelen waaraan je werkt met een game.

Op 23 januari – tijdens de EHealth week – praten we met elkaar door wat er nodig is om een serious game écht te laten slagen. U bent daarvoor van harte uitgenodigd!
Wat is ervoor nodig om ervoor te zorgen dat een game gespeeld wordt? Dat de game positief gewaardeerd wordt door de eindgebruiker én leidt tot het gewenste resultaat? Daarin spelen de game-ontwikkelaar en de opdrachtgever samen een belangrijke rol.Lees verder…

Serious game met gebarentaal

27 oktober 2017
Auteur: Maarten Stevens

In samenwerking met Stichting Pento ontwikkelen we een serious game met gebarentaal. Kinderen die slechthorens of doof zijn kunnen gebarentaal leren. Maar communicatie gaat natuurlijk tussen twee of meer personen dus niet alleen het kind moet de gebarentaal leren. Ouders, opa en oma, broers en zussen, de oppas, buren, vrienden moeten zich verdiepen in gebarentaal om te communiceren met de kleine. Gebarentaal leren is best een beetje onwennig. Daarom kwamen we op het idee om een serious game met gebarentaal te ontwikkelen. Op deze manier kan men spelenderwijs kennis maken met gebarentaal.Lees verder…

Serious game design

12 oktober 2017
Auteur: Maarten Stevens

Veel mensen denken bij design aan hoe iets er grafisch uit ziet. Maar als we het hebben over serious game design bedoelen wij juist een manier van denken en ontwerpen waarbij je een probleem oplost. Want met serious games heb je een doel die je wil bereiken en om dit goed te bereiken heb je dus een goed design nodig wat ook echt je probleem oplost.
In dit blog gaan we wat dieper in op de werkwijze bij ons serious game design tijdens een project.
Lees verder…