Location based game voor Leeuwarden Cultuerele Hoofdstad 2018

27 juni 2017
Auteur: Maarten Stevens

De tijd dat je games alleen thuis speelt achter een computer met grote monitor zijn al lang vervlogen. Door de komst van de smartphone met GPS en gyroscoop is de wereld onze speeltuin geworden. Niet alleen kunnen we nu overal ter wereld onze spelletjes spelen. We kunnen zelf de wereld in onze games betrekken als onderdeel van het spel. Dat noemen we een location based game. Dit bied oneindige mogelijkheden voor onder andere toerisme en cultuur.Lees verder…

Start Himmelwike & Himmel Heroes

23 maart 2017
Auteur: Maarten Stevens

Vandaag was de aftrap van de HimmelWike. Een week in Friesland waarbij er extra aandacht is voor het opruimen van afval en het schoonhouden van onze buurt. Omrin, de afval verwerker van Friesland, organiseert deze week elk jaar maar dit jaar wilden ze nog meer aandacht voor het veranderen van het gedrag van jongeren. In samenwerking met Omrin en met ondersteuning van de gemeente Leeuwarden ontwikkelden wij de serious game Himmel Heroes.Lees verder…

Serious games maken met de doelgroep

15 maart 2017
Auteur: Maarten Stevens

Serious games, de naam zegt het al, is een combinatie van twee werelden. De game wereld ontmoet een doelgroep in de zorg, het onderwijs of bijvoorbeeld het bedrijfsleven. In veel gevallen zijn beide werelden niet echt bekend met de leefwereld van de andere. Hierdoor lopen ook een groot deel van de serious game projecten vast. Gamebedrijven willen een gave game maken maar verliezen de doelstelling van de opdrachtgever uit het oog. Of opdrachtgevers spelen de “ik betaal dus bepaal” kaart en verminken de game tot een onprettige en onwerkbare game.

Participatieladder

Er zijn verschillende vormen van samenwerken. Zo kan een gamebedrijf de klant aanhoren en daarna aan de slag gaan en zes maanden later een eindproduct presenteren. Of een opdrachtgever kan een gamebedrijf aan banden leggen en steeds instrueren wat ze wel en niet moeten doen. In beide gevallen weet je zeker dat je niet een goede serious game krijgt.Lees verder…

Het nieuwe onderwijs in met serious games

12 maart 2017
Auteur: Jasper Banse

Alles is leuker in de vorm van een spel, daarom maken wij ook serious games voor het onderwijs. Wij hebben al verschillende games gemaakt zoals Oryente, Cyberpesten: Help Vera, Slag bij Heiligerlee. Steeds vaker zien we scholen gebruik maken van technologie in en om het klaslokaal. Deze nieuwe manieren zijn bedoeld om de leerling te helpen met studeren, keuzes maken enzovoorts.

Lees verder…

Transfer in serious games

13 februari 2017
Auteur: Maarten Stevens

De grote vraag van serious games is: veranderen ze het gedrag van de speler? Je speelt een game een leert iets, bijvoorbeeld een appel is gezonder dan een frikandel. Dan weet je dat je in de game de appels moet pakken en niet de frikandel.
Maar veranderd de game ook daadwerkelijk het gedrag in het echte leven? Pakt de speler in de winkel ook de appel in plaats van de frikandel? Dit noemen we de transfer in serious games. Halen we het gedrag uit de game naar ons eigen leven. Daar draait het namelijk om!
Lees verder…

Jongeren bewegen met augmented reality

8 februari 2017
Auteur: Maarten Stevens

Een veel gehoorde klacht vandaag de dag is vaak dat jongeren amper bewegen en alleen nog maar achter een scherm zitten. Daarnaast hebben steeds meer mensen overgewicht en bewegen ze alleen nog door te swipen.
Maar uit recente studie van Stanford University blijkt juist dat een scherm jongeren kan helpen om te bewegen. Herinner jij je Pokémon Go nog? Door dat spel gingen jongeren bewegen met augmented reality.Lees verder…

Werken als een team is onze kracht

4 januari 2017
Auteur: Jasper Banse

In dit artikel willen wij jullie vertellen wat er voor nodig is om een serious game te ontwikkelen en alles wat daaromheen nodig is en het proces beter maakt. Eerst gaan wij het hebben over de basis die je minimaal nodig hebt en wij breiden hier dan verder op uit. Daarnaast vertellen we over het voordeel van het werken als team.

Basis

Om een serious game te maken heb je twee vaardigheden nodig. Het gaat hier om grafisch ontwerp en programmeervaardigheden. Je kan een heel leuk spel hebben bedacht en ontwikkeld maar het moet ook wel mooi zijn. 

Lees verder…

De voordelen van motion capture

28 december 2016
Auteur: Jasper Banse

Laatst hebben wij in een driedelige serie uitgelegd hoe wij motion capture toepassen. Hier hebben we het gehad over motion capture opnemen, het motion capture editen en het motion capture implementeren. Het is een heel interessant onderwerp en is op veel manieren te gebruiken. Dit is dan ook de reden dat wij nog even de voordelen onder de aandacht willen brengen. De twee grootste voordelen van motion capture zijn tijdsbesparing en natuurlijkere animaties. Lees hieronder meer over deze en andere voordelen.

Lees verder…