Serious game design

12 oktober 2017
Auteur: Maarten Stevens

Veel mensen denken bij design aan hoe iets er grafisch uit ziet. Maar als we het hebben over serious game design bedoelen wij juist een manier van denken en ontwerpen waarbij je een probleem oplost. Want met serious games heb je een doel die je wil bereiken en om dit goed te bereiken heb je dus een goed design nodig wat ook echt je probleem oplost.
In dit blog gaan we wat dieper in op de werkwijze bij ons serious game design tijdens een project.
Lees verder…

Valpreventieweek: game on!

5 oktober 2017
Auteur: Maarten Stevens

Deze week staat in het teken van valpreventie.
valpreventieweekOuder worden betekend dat spiermassa afneemt, het reactievermogen trager gaat worden en we sneller vermoeid raken. Allemaal ingrediënten die er toe leiden dat we sneller vallen.
Vaak is dit het begin van een lang en pijnlijk proces van revalidatie. Sommige ouderen komen na de val niet meer op het oude niveau.
Daarom is deze valpreventieweek van belang om te zorgen dat we actief zorgen dat we gezond ouder worden.Lees verder…

Met gamification op reis naar Zuid Frankrijk

11 september 2017
Auteur: Maarten Stevens

De afgelopen zomer ging ik met mijn gezin naar Zuid Frankrijk op vakantie. 1300 kilometer rijden waar we ongeveer 13 uur over gedaan hebben. Samen met mijn vrouw reden we om en om terwijl de kinderen op de achterbank zich vermaakten.
Maar hoe houd je dat vol 13 uur achter elkaar in een auto? Met gamification op reis naar Zuid Frankrijk werd het een stuk dragelijker.Lees verder…

8D Games: Grootse plannen, gave serious games

1 september 2017
Auteur: Maarten Stevens

De vakantie is inmiddels bijna voorbij. Bij 8D Games hebben we echter niet stil gezeten. We hebben namelijk grootse plannen en gave serious games die gemaakt moeten worden. Er zijn namelijk nog zo veel gebieden waarin een gave serious game het verschil kan maken.
Als 8D Games zijn we daarom druk bezig met het inzetten van gametechnieken voor de gezondheidszorg, onderwijs, toerisme en trainingen.
Hieronder een overzicht van een aantal projecten waar we komende periode mee aan de slag gaan.Lees verder…

Location based game voor Leeuwarden Cultuerele Hoofdstad 2018

27 juni 2017
Auteur: Maarten Stevens

De tijd dat je games alleen thuis speelt achter een computer met grote monitor zijn al lang vervlogen. Door de komst van de smartphone met GPS en gyroscoop is de wereld onze speeltuin geworden. Niet alleen kunnen we nu overal ter wereld onze spelletjes spelen. We kunnen zelf de wereld in onze games betrekken als onderdeel van het spel. Dat noemen we een location based game. Dit bied oneindige mogelijkheden voor onder andere toerisme en cultuur.Lees verder…

Start Himmelwike & Himmel Heroes

23 maart 2017
Auteur: Maarten Stevens

Vandaag was de aftrap van de HimmelWike. Een week in Friesland waarbij er extra aandacht is voor het opruimen van afval en het schoonhouden van onze buurt. Omrin, de afval verwerker van Friesland, organiseert deze week elk jaar maar dit jaar wilden ze nog meer aandacht voor het veranderen van het gedrag van jongeren. In samenwerking met Omrin en met ondersteuning van de gemeente Leeuwarden ontwikkelden wij de serious game Himmel Heroes.Lees verder…

Serious games maken met de doelgroep

15 maart 2017
Auteur: Maarten Stevens

Serious games, de naam zegt het al, is een combinatie van twee werelden. De game wereld ontmoet een doelgroep in de zorg, het onderwijs of bijvoorbeeld het bedrijfsleven. In veel gevallen zijn beide werelden niet echt bekend met de leefwereld van de andere. Hierdoor lopen ook een groot deel van de serious game projecten vast. Gamebedrijven willen een gave game maken maar verliezen de doelstelling van de opdrachtgever uit het oog. Of opdrachtgevers spelen de “ik betaal dus bepaal” kaart en verminken de game tot een onprettige en onwerkbare game.

Participatieladder

Er zijn verschillende vormen van samenwerken. Zo kan een gamebedrijf de klant aanhoren en daarna aan de slag gaan en zes maanden later een eindproduct presenteren. Of een opdrachtgever kan een gamebedrijf aan banden leggen en steeds instrueren wat ze wel en niet moeten doen. In beide gevallen weet je zeker dat je niet een goede serious game krijgt.Lees verder…

Het nieuwe onderwijs in met serious games

12 maart 2017
Auteur: Jasper Banse

Alles is leuker in de vorm van een spel, daarom maken wij ook serious games voor het onderwijs. Wij hebben al verschillende games gemaakt zoals Oryente, Cyberpesten: Help Vera, Slag bij Heiligerlee. Steeds vaker zien we scholen gebruik maken van technologie in en om het klaslokaal. Deze nieuwe manieren zijn bedoeld om de leerling te helpen met studeren, keuzes maken enzovoorts.

Lees verder…