Serious games in de zorg: zorgenkindje of serieus spel?

11 januari 2018
Auteur: Maarten Stevens

Een game inzetten om gedragsverandering te bewerkstelligen, dat is serious gaming. Toenemende technische mogelijkheden en nieuwe inzichten over gedragsverandering zorgen voor ongekende resultaten. Werken aan lichaamsbeweging, gezonder eten, beter samenwerken, een betere lichaamshouding tijdens het werk, allemaal voorbeelden van doelen waaraan je werkt met een game.

Op 23 januari – tijdens de EHealth week – praten we met elkaar door wat er nodig is om een serious game écht te laten slagen. U bent daarvoor van harte uitgenodigd!
Wat is ervoor nodig om ervoor te zorgen dat een game gespeeld wordt? Dat de game positief gewaardeerd wordt door de eindgebruiker én leidt tot het gewenste resultaat? Daarin spelen de game-ontwikkelaar en de opdrachtgever samen een belangrijke rol.Lees verder…

Serious game met gebarentaal

27 oktober 2017
Auteur: Maarten Stevens

In samenwerking met Stichting Pento ontwikkelen we een serious game met gebarentaal. Kinderen die slechthorend of doof zijn kunnen gebarentaal leren. Maar communicatie gaat natuurlijk tussen twee of meer personen, dus niet alleen het kind moet de gebarentaal leren. Ouders, opa en oma, broers en zussen, de oppas, buren, vrienden moeten zich verdiepen in gebarentaal om te communiceren met de kleine. Gebarentaal leren is best een beetje onwennig. Daarom kwamen we op het idee om een serious game met gebarentaal te ontwikkelen. Op deze manier kan men spelenderwijs kennis maken met gebarentaal.Lees verder…

Serious game design

12 oktober 2017
Auteur: Maarten Stevens

Veel mensen denken bij design aan hoe iets er grafisch uit ziet. Maar als we het hebben over serious game design bedoelen wij juist een manier van denken en ontwerpen waarbij je een probleem oplost. Want met serious games heb je een doel die je wil bereiken en om dit goed te bereiken heb je dus een goed design nodig wat ook echt je probleem oplost.
In dit blog gaan we wat dieper in op de werkwijze bij ons serious game design tijdens een project.
Lees verder…

Valpreventieweek: game on!

5 oktober 2017
Auteur: Maarten Stevens

Deze week staat in het teken van valpreventie.
valpreventieweekOuder worden betekend dat spiermassa afneemt, het reactievermogen trager gaat worden en we sneller vermoeid raken. Allemaal ingrediënten die er toe leiden dat we sneller vallen.
Vaak is dit het begin van een lang en pijnlijk proces van revalidatie. Sommige ouderen komen na de val niet meer op het oude niveau.
Daarom is deze valpreventieweek van belang om te zorgen dat we actief zorgen dat we gezond ouder worden.Lees verder…

Met gamification op reis naar Zuid Frankrijk

11 september 2017
Auteur: Maarten Stevens

De afgelopen zomer ging ik met mijn gezin naar Zuid Frankrijk op vakantie. 1300 kilometer rijden waar we ongeveer 13 uur over gedaan hebben. Samen met mijn vrouw reden we om en om terwijl de kinderen op de achterbank zich vermaakten.
Maar hoe houd je dat vol 13 uur achter elkaar in een auto? Met gamification op reis naar Zuid Frankrijk werd het een stuk dragelijker.Lees verder…

8D Games: Grootse plannen, gave serious games

1 september 2017
Auteur: Maarten Stevens

De vakantie is inmiddels bijna voorbij. Bij 8D Games hebben we echter niet stil gezeten. We hebben namelijk grootse plannen en gave serious games die gemaakt moeten worden. Er zijn namelijk nog zo veel gebieden waarin een gave serious game het verschil kan maken.
Als 8D Games zijn we daarom druk bezig met het inzetten van gametechnieken voor de gezondheidszorg, onderwijs, toerisme en trainingen.
Hieronder een overzicht van een aantal projecten waar we komende periode mee aan de slag gaan.Lees verder…

Location based game voor Leeuwarden Cultuerele Hoofdstad 2018

27 juni 2017
Auteur: Maarten Stevens

De tijd dat je games alleen thuis speelt achter een computer met grote monitor zijn al lang vervlogen. Door de komst van de smartphone met GPS en gyroscoop is de wereld onze speeltuin geworden. Niet alleen kunnen we nu overal ter wereld onze spelletjes spelen. We kunnen zelf de wereld in onze games betrekken als onderdeel van het spel. Dat noemen we een location based game. Dit bied oneindige mogelijkheden voor onder andere toerisme en cultuur.Lees verder…

Start Himmelwike & Himmel Heroes

23 maart 2017
Auteur: Maarten Stevens

Vandaag was de aftrap van de HimmelWike. Een week in Friesland waarbij er extra aandacht is voor het opruimen van afval en het schoonhouden van onze buurt. Omrin, de afval verwerker van Friesland, organiseert deze week elk jaar maar dit jaar wilden ze nog meer aandacht voor het veranderen van het gedrag van jongeren. In samenwerking met Omrin en met ondersteuning van de gemeente Leeuwarden ontwikkelden wij de serious game Himmel Heroes.Lees verder…